Social Media w biznesie

Media społecznościowe stają się coraz bardziej niezbędnym narzędziem do promowania swojej własnej marki. Dowiedz się jakie kanały dotarcia do klienta mogą Ci się przydać oraz jak z nich korzystać.

Niektórzy istnienie firm w mediach społecznościowych uznali jako absolutny must have – trudno im się dziwić. Żyjemy w czasach kiedy social media stają się coraz bardziej integralną częścią naszego codziennego życia i to zarówno tego prywatnego, jak i zawodowego. Wiele firm jednak wydaje się nie dostrzegać prawdziwego potencjału tych kanałów bądź traktują swoje działania w SM z przymrużeniem oka. Jest to oczywiście wielki błąd, gdyż niekompetentnie przeprowadzone kampanie mogą doprowadzić do złej opinii na temat marki, a co za tym idzie – spisać ją na straty. Z jakich kanałów i w jaki sposób więc warto korzystać, aby promocja w sieci okazała się skuteczna?

Zacznę od przedstawienia prostych danych dotyczących naszego rodzimego rynku. W styczniu tego roku We Are Social opublikowało statystyki traktujące o wykorzystaniu social media w Polskich realiach. Wyglądają one następująco:

sm w Polsce

fot. @wearesocialsg

Warto jest też podkreślić, że według tego samego raportu aktywnych użytkowników internetu w Polsce jest 25,7 milionów , a tych korzystających z mediów społecznościowych – 13 milionów. Kolejnym ważnym aspektem jest średni, dzienny czas spędzony w mediach społecznościowych:

Dane te dla jednych są zastraszające, jednak dla innych mogą okazać się świetną okazją do zawarcia kontaktu z obecnymi i potencjalnymi konsumentami, jak i prowadzenia wszelkich działań marketingowych.

Teraz przejdę już do głównej części mojego dzisiejszego posta, czyli skupieniu się oddzielnie na różnych platformach społecznościowych i scharakteryzowanie działań, których można się na nich podjąć.

1. Dziecko Zuckerberga, czyli facebook

Obecnie największą grupę aktywnych uczestników social media stanowią młodzi ludzie. Sytuacja ta jednak może się bardzo szybko zmienić – według statystyk catvertiser.com osoby pomiędzy 45 a 54 rokiem życia okazują się być najszybciej rosnącą grupą na facebooku w Polsce:

322577_art

Czemu poruszyłam tę kwestię? Wielu osobom posiadających własne firmy wydaje się, że na facebooku nie dotrą do swojej grupy docelowej – jest to jak widać pojęcie mylne. Kolejnym mitem jaki należy obalić jest ten, który traktuje o zależności  pomiędzy wielkością firmy, a podejmowanych przez nią działań marketingowych. Niektórzy bowiem wciąż uważają, że promowanie się na facebooku to głównie domena wielkich korporacji. Jeśli Ty też tak do tej pory uważałeś – zapomnij  o tym. Facebook jest dobrym narzędziem dla każdej firmy, ba, nawet stosowany w celu promowania swojej marki osobistej potrafi przynieś pozytywne rezultaty. Należy jednak pamiętać o tym, żeby nie zabierać się za działania marketingowe na tej platformie, jeśli nie masz zielonego pojęcia o tym, jak powinna wyglądać udana strategia przeprowadzana w SM. Magdalena Stefaniak z agencji interaktywnej ClearSense odnosi się do tego w jednej ze swojej wypowiedzi; „Firma może zatrudnić dedykowanego pracownika zajmującego się aktywnością w mediach społecznościowych, jednak często taniej i na pewno skuteczniej jest powierzyć te kwestie zewnętrznym specjalistom. Prowadzenie działań komunikacyjnych marki w mediach społecznościach, wymaga ciągłej edukacji, przemyślanych i długofalowych działań, spójnych ze strategią firmy w innych obszarach. To także stałe mierzenie i optymalizowanie prowadzonych działań. Brak rzetelnej analizy i wyciągania wniosków z dostępnych statystyk skutkuje tym, że prowadzona kampania nie spełni swoich celów, a co gorsze może przynieść marce więcej szkody niż pożytku”. Pożyteczne dane udostępnił nam również portal Sotrender w 2012 roku (minęły trzy lata więc należy spodziewać się znacznego wzrostu tych liczb);

Jeśli jednak zdobędziesz się na odwagę i zdecydujesz się na prowadzenie fanpage’a swojej firmy samodzielnie, oto kilka ważnych rzeczy, o których należy pamiętać:

  • Dobrze zarejestruj swoją stronę.

Aby to zrobić musisz posiadać konto prywatne, a następnie z niego wybrać opcję stworzenia własnego fanpage’a. Na samym początku wyświetli Ci się kilka opcji do wyboru:

Zapewne widząc te ikony może wydać Ci się trudnym dokonanie odpowiedniego wyboru. Zastanów się dobrze co chcesz wypromować oraz do jakiej kategorii najlepiej wpasowuje się Twoja firma. Oto przykłady kwalifikacji do pierwszych trzech kategorii, gdyż podejrzewam, że właśnie to będzie Cię najbardziej interesować:

-lokalny biznes lub miejsce – np. bank, hotel, kancelaria prawna, restauracja. Pamiętaj, żeby nie wybierać tej opcji jeśli nie posiadasz siedziby, do której przychodzą klienci. Jeśli prowadzisz np. e-biznes bez możliwości podejrzenia towaru czy odbioru osobistego – nie zaznaczaj tej opcji.,

-firma, organizacja lub instytucja – np. edukacja, firma ubezpieczeniowa, partia polityczna.,

-marka lub produkt – np. biżuteria, gry, leki, odzież, kosmetyki.

Po wybraniu kategorii przechodzimy do etapu konfiguracji naszej strony. Zaczynamy od informacji, tj. dodania opisu, adresu URL strony www, podania nazwy strony facebookowej. Pamiętaj, żeby opisy pisać do 155 znaków – tylko taka ilość jest wyświetlana w wyszukiwarkach google. Zadbaj również, aby Twoja nazwa strony wyświetlająca się po ukośniku była prosta i przejrzysta – jest to o wiele lepiej traktowane pod względem SEO.

Następnymi etapami konfiguracji są: ustawienie zdjęcia profilowego, dodanie swojej strony do ulubionych oraz reklamy. Jeśli wybierasz opcje lokalnego biznesu będziesz musiał również uzupełnić stronę danymi adresowymi. Jeśli wszystko zrobisz – gratuluję. Właśnie utworzyłeś swoją stronę facebookową J

  • Zadbaj o dobre pierwsze wrażenie.

Według badań przeprowadzonych przez NapoleonCat w 2013 roku, jedynie 4% fanów powraca na fan page więcej niż raz, a o pozostaniu na danej stronie konsumenci decydują w pierwszych kilku sekundach od jej włączenia. Widzisz teraz, jak ważnym jest, aby nadać swojej stronie odpowiedni wygląd oraz przekazywać użyteczne informacje już na pierwszy rzut oka? Oto od czego powinieneś zacząć:

– uzupełnij misję firmy – rzecz nie taka prosta, jakby się mogła na początku wydawać. Ważnym jest, abyś informacje podał w sposób zrozumiały i konkretny. To będzie ten tekst, na którego ludzie będą patrzeć zaraz po wejściu na stronę – zadbaj więc o to, aby odpowiednio sprzedawała ideę Twojej marki. ;

– cover page – o estetyce chyba nie muszę nikomu wspominać, ale wiele osób zapomina, że oprócz wyglądu tło naszej strony może być również użyteczne i nawoływać do akcji. Aby przybliżyć Ci ideę cover page, odwołam się teraz do kilku przykładów, po których (mam nadzieję) wszystko będzie dla Ciebie już oczywiste.

Ten przykład pokazuje, że w tle możemy zamieścić istotne informacje o naszej działalności. Wystarczy jeden rzut okiem na stronę a już masz wpływ na to, z czym będzie kojarzona Twoja marka.

Podobny efekt otrzymujemy w sytuacji GoodPop, jednak zostały tu zastosowane pewne istotne chwyty promocyjne. Oprócz kolorów przyciągających uwagę mamy od razu nawiązanie do smaku – to sprawia, że nasze zmysły się pobudzają, a więc o wiele lepiej zapamiętujemy markę. Oprócz tego w dolnym prawym rogu mamy nawoływanie do akcji – firma zachęca do używania hashtagów, a więc co za tym idzie – zwiększania świadomości marki.

Tutaj mamy z kolei przykład kreatywnego podejścia, czyli zintegrowaniu okładki z wyglądem reszty strony – trzeba przyznać, że coś takiego zwraca na siebie uwagę 🙂 Być może w końcu nadszedł moment, w którym myślisz sobie „No ok, ale w takim razie jak wygląda zła okładka?” – nie będę zamieszczać zdjęć, ale sporządziłam listę „do’s and dont’s” traktujące o praktykach stosowanych przy wyborze odpowiedniego zdjęcia na okładkę:

– uważaj na regulamin facebooka – nie możesz np. nawoływać do pobierania swojej okładki, ani naruszać praw własności intelektualnej.

– Upewnij się, że Twoje zdjęcie ma odpowiednie wymiary oraz jest dobrze  spiktelizowane – czasem nie ma nic bardziej nieestetycznego od niewyraźnego zdjęcia na Twojej stronie.

– Pamiętaj, że możesz używać tekstu na swojej okładce.

– Nie chowaj treści za Twoim obrazkiem profilowym.

– Ustawiaj główny element zdjęcia z prawej strony – wygląda to o wiele lepiej z powodu występowania obrazku profilowego po lewej. Co za dużo to nie zdrowo.

– Nawołuj do akcji!

– Odwołuj się do emocji – to jest zawsze sprawdzony chwyt 🙂

Chciałam poruszyć jeszcze jedną kwestię, a mianowicie zintegrowaniu okładek strony z przyciskami „call-to-action”. Na Waszej stronie jest możliwość użycia kilku przycisków, a są to m.in. zamów teraz, zarejestruj się, użyj aplikacji, skontaktuj się z nami. Oto przykład, jak można skutecznie zintegrować ze sobą te elementy;

guy_kawasaki

Widzicie? Moim zdaniem wygląda to czasem dużo lepiej i na pewno o wiele bardziej zwraca uwagę na przyciski nawołujące do akcji 🙂

  • Zaplanuj dobrze strategię, wliczając w to sposób moderacji swoich kanałów.

Wbrew temu, co się niektórym może wydawać, Wasza strategia nie powinna polegać na wykupywaniu lików czy też stron facebookowych. Jasne, możecie się tym wesprzeć jeśli czujecie taką potrzebę (nikomu nic nie zabronię). Pamiętaj jednak, że liczba polubień nie jest najistotniejszą kwestią prowadzenia swojej strony. Oczywiście, może Ci to pomóc w dotarciu do większej ilości osób, ale według danych udostępnionych przez NapoleonCat, tylko 13-15% fanów widzi posty strony w swoim New Feed. Po co więc Ci tyle osób, jeśli konwersja może okazać się być zerową? W końcu nie liczy się ilość tylko jakość. Pamiętaj o tym.

Kolejną ważną kwestią jest, abyś scharakteryzował dobrze swoją grupę docelową. Pozwoli Ci to na szybsze i dokładniejsze opracowanie strategii. Możesz posłużyć się metodą tworzenia person, czyli wypisać na kartce przedstawiciela (bądź też kilku przedstawicieli) Twojej grupy docelowej łącznie z jego danymi demograficznymi. Pozwoli Ci to zidentyfikować się z jego potrzebami, językiem, trendami. Warto jest też taką strategię spisać sobie w jakimś dokumencie – zaglądaj tam zawsze w razie jakichś wątpliwości, a w miarę możliwości uzupełniaj. Określ, jakim językiem będziesz pisał, kiedy i co ile będziesz zamieszczał swoje posty, jaki jest czas zostawisz sobie czas odpisania na komentarze fanów. Uwierz mi, wszystko to się liczy.

Pamiętaj, żeby unikać pewnych błędów, które mogą zaważyć na renomie swojej marki. Są to m.in.:

– usuwanie negatywnych komentarzy,

– zaśmiecanie swojej tablicy,

– niedostosowanie postów do swojej grupy docelowej,

– generowanie nie angażujących contentów,

– uleganie panice, brak dystansu,

– dodawanie zbyt marketingowych treści.

Miej swój plan i skutecznie z niego korzystaj – nie zmieniaj swojej strategii co 5 minut, gdyż wtedy możesz być pewien, że Twoi klienci nie będą traktowali Ciebie poważnie i szybko przejdą do konkurencji.

  • Facebook Ads nie dla laika

Nie bój się płacić za reklamę, jednak proszę Cię, korzystaj z niej z głową. Jeśli sam nie wiesz póki co jak się do tego zabrać, to zaznajom się z literaturą na ten temat lub poszukaj autorytetu w tym temacie. Jest kilka ważnych aspektów – dobranie odpowiedniej grupy docelowej, odpowiedni dobór wizualny, pomiar sukcesu swoich działań. Jeśli nie jesteś więc pewien jak coś zrobić, to jak najszybciej poczytaj więcej na ten temat. Inaczej możesz zupełnie niepotrzebnie stracić swoje pieniądze.

  • Analiza!

Pamiętaj, aby cały czas analizować ruch na swojej stronie. Statystyki facebooka są już dostępne od 30 pulubień i wierzę, że bez problemu je szybko zdobędziesz. Zwracaj uwagę na to kto wchodzi na Twoją stronę, jakie posty cieszą się największym zaangażowaniem, korzystaj z wyszukiwarki Graph Search, aby lepiej dotrzeć do Twojej grupy docelowej. Cały czas analizuj, ucz się i poprawiaj. To jest robota na pełen etat 🙂

2. Świergot na twitterze

Nie wszyscy dostrzegają ogromny potencjał jaki drzemie w platformie twitter. Jednak Ci, co się do niego przekonali wiedzą, że nierzadko może skutecznie przysłużyć się zdobywaniu nowych konsumentów. Jako przykład pokażę moje ostatnie doświadczenie:

weewtw

Jest to świetne wykorzystanie platformy społecznościowej w celach dotarcia do nowych konsumentów lub obecnych klientów. Jedyne co tak naprawdę musisz robić, to umieć sprawnie wykorzystywać wyszukiwarkę twittera, wiedzieć jak posługiwać się hashtagami oraz potrafić napisać tweeta zachęcającego do wykonania danej akcji J

Twitter od zeszłego roku oferuje również wewnętrzne statystyki, które mogą pomóc Ci w prześledzeniu ruchu na Twoim profilu oraz zasięg Twoich postów. Pozostałe narzędzia, jakimi można się posłużyć przy planowaniu działań na twitterze do twittercounter, który posiada bardziej rozbudowaną bazę statystyk Twojego konta, oraz buffer, który może pomóc Ci zaplanować Twoje tweety, a także pozostawia Ci opcję zintegrowania go z twittercounterem.

3. Zakorkuj się

No może nie do końca o to mi chodzi, ale ma to na pewno coś wspólnego z tablicami korkowymi 🙂 Pewnie już większość z Was domyśla się o jaką platformę może chodzić – jest to mianowicie Pinterest. Jest to portal, który umożliwia użytkownikom korzystanie z tzw. wirtualnych tablic – można dodawać zdjęcia, grupować je tematycznie, subskrybować interesujące Cię tematy, obserwować innych użytkowników, czy też przypinać fotografie innych na swoje konto. Brzmi interesująco, prawda? Zaraz zaciekawisz się jeszcze bardziej, gdy dowiesz się o jeszcze jednej rzeczy. Na pintereście możesz utworzyć konto firmowe i zsynchronizować je ze swoim e-sklepem. Tutaj dodatkowym atutem okazuje się być możliwość tworzenia tzw. pinów rozszerzonych, gdzie możesz zamieścić informacje np. o cenie i dostępności towaru.

Dla średnio zaznajomionych z tematem, podaję tu mały słowniczek pojęć związanych z pinterestem:

– pin – element, który przypinamy do wirtualnej tablicy,

– przepięcie – udostępnienie pinu innych użytkowników,

– pinner – autor przypiętego elementu.

Jednak na temat działań tworzonych na pintereście mam nadzieję rozpisać się bardziej w moim innym poście 🙂

4. Zaangażuj konsumentów poprzez video

Nie jest tajemnicą, że elementy graficzne o wiele bardziej przyciągają czytelnika, niż sam suchy tekst. Wg. Portalu interaktywnie.com 80% internautów ogląda filmy w sieci. Co więcej, videa o wiele bardziej angażują konsumentów (pewnie dlatego, że oddziałowują na więcej bodźców) oraz zwiększają zaufanie do marki. Warto jest więc poświęcić chwilę czasu na założenie konta w youtube.com i prowadzenie tam części swojej komunikacji.

Zastosowanie filmów w swoim biznesie opłaca się szczególnie wtedy, kiedy jesteś z branży e-commerce, lub sprzedajesz produkt istniejący tylko i wyłącznie w sieci. W celu pozyskania nowych klientów możesz oczywiście nakręcić film promocyjny, jednak co oprócz tego? Wyobraźmy sobie np. sklep z farbami do domu. Co możesz zastosować, aby przekonać konsumentów właśnie do swojej marki? Nakręć np. film z poradą, jakiej farby użyć do jakiej powierzchni, bądź zaprezentuj różne techniki nakładania farby na ścianie. Konsumenci o wiele chętniej będą chcieli nawiązać współpracę z Twoją firmą niż z konkurencją, która w ogóle nie wpadła na pomysł dotarcia do potencjalnych klientów poprzez video.

Możesz również stworzyć całą serię filmów bazując na storytellingu – takie kampanie zastosowały m.in. Poczta Polska i Lidl, odnosząc przy tym sukces.

5. Zamieść foty na instagramie

Zacznę od podania kilku istotnych faktów. Powołując się na dane Megapanel opublikowane w listopadzie ubiegłego roku, w Polsce z instagrama korzysta 2 274 248 osób. Raport z FastCompany.com uświadamia nam, że zaangażowanie na tej platformie jest o 15% większe niż na Facebooku.  Warto jest również dodać, że 94% użytkowników instagrama korzysta również z platformy Zuckerberga – warto jest więc zsynchronizować ze sobą działania podejmowane na obydwu tych platformach.

reeryer

To by było na tyle z podstawowej wiedzy, teraz przejdę do kwestii istnienia marek na Instagramie, a więc podam najbardziej interesujące Was aspekty tego portalu:

– 70% użytkowników Instagrama obserwuje marki (źródło – https://secure.iconosquare.com/instagram2015/en/),

– 70 % osób korzystających z tej platformy brało udział w konkursach mających tam miejsce,

– 48 % użytkowników deklaruje, że obserwuje markę, ponieważ odnalazło ciekawy content.

Mam nadzieję, że po tym wstępie nie muszę Was przekonywać do tego, abyście rozpoczęli swoje działania na Instagramie J Warto jest również poruszyć kwestię jednej z najnowszych opcji, jaką Instagram udostępnił dla swoich użytkowników. Od tego roku marki mogą w zupełnie nowy sposób opowiadać historię, korzystając z nowego formatu reklamy. Użytkownicy poprzez przesuwanie zdjęć (możliwe jest umieszczenie maksymalnie do 4 zdjęć) będą mieli możliwość przejścia do zewnętrznej strony, poprzez naciśnięcie „learn more”.

Jak to wygląda w praktyce?

Ten format reklamy ma ogromny potencjał – przez te 4 zdjęcia możesz opowiedzieć historię swojej marki, produktu lub usługi a następnie zachęcić użytkownika do odwiedzenia Twojej strony. Prawda, że nie jest to trudne? Oczywiście samo podjęcie działania (etap końcowy). Wykreowanie pomysłu, a następnie przygotowanie dobrej reklamy jest ogromnie wyczerpującą pracą.

Aktualizacja…

Z góry bardzo przepraszam, ale źródło z którego korzystałam  pisząc urywek o Instagramie okazało się być niekompletnym – poszperałam trochę bardziej i niestety obecnie ta forma reklamy (mix 4 zdjęć) jest dostępne tylko dla reklamodawców. Jednak jak obiecuje Instagram – firma dąży do tego, żeby stale poszerzać swoją ofertę dla firm. Tak więc miejmy nadzieję, że już za niedługo inni użytkownicy również będą mogli z tego skorzystać. W ramach rekompensaty, gdyby ktoś był chętny – mogę napisać post skupiający się tylko i wyłącznie na działaniach marki na Instagramie, aby przybliżyć Wam potencjał tej platformy 🙂

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Podsumowanie

Jednak nie. Mam nadzieję, że po tym, czego dziś Wam dostarczyłam, nie macie żadnych wątpliwości co do konkluzji końcowych – warto jest korzystać z kanałów SM w biznesie, prawda? Będę się bardzo cieszyć, jeśli mój post ułatwi komukolwiek z Was podjęcie działań na tych platformach, lub też zainspiruje do stworzenia unikatowych pomysłów. Na deser zostawiam Wam raport Gemiusa, w których zawierają się informacje na temat trzech omawianych platform:

Media_spolecznosciowe_infografika

Podobał Ci się artykuł? Napisz swoją opinię w komentarzu!

8 uwag do wpisu “Social Media w biznesie

    • Już tłumaczę 🙂 Możesz dodać cykl maksymalnie do czterech zdjęć, które użytkownik przewija palcem po ekranie telefonu. Jak dojedzie do końca – zostanie wezwanie do akcji, czyli np. do odwiedzenia witryny internetowej. Jest to na pewno ciekawy sposób właśnie aby opowiedzieć jakąś historię poprzez zdjęcia. Jak dla mnie fajna inicjatywa i wyczuwam w tym spory potencjał – można nieźle wykorzystać storytelling.

      Polubienie

      • Hej, niestety sama się jeszcze tym od podszewki nie zajmowałam. Specjalnie szukałam dla Ciebie teraz informacji na blogu Instagrama dla firm, ale niestety nie znalazłam odpowiedzi na Twoje pytanie, oprócz tylko przykładów kilku reklam. Przykro mi, że nie mogłam teraz odpowiedzieć na Twoje pytanie, ale jak tylko dowiem się czegoś więcej – zaraz dam Ci znak 🙂

        Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s