Planowanie strategii e-marketingowej

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, jak ważnym jest PLANOWANIE swoich działań. Jest to rzecz niezwykle skomplikowana i wymagająca poświęcenia trochę czasu. Jak to zrobić dobrze?

W jednym z moich postów pisałam na temat związany właśnie z planowaniem. Podkreślałam jak ważny jest to proces. Omijając go z góry możesz wiedzieć, że wbiłeś sobie gwóźdź do trumny. Decydując się jednak podjąć działania w tym kierunku, postaraj się dać z siebie 100%. Zrób to dobrze i z głową, abyś potem nie musiał modyfikować swojego planu co chwilę. E-marketing daje ogromne możliwości – internet wyzbywa się wielu barier, które kiedyś stanowiły ogromne trudności dla rozwoju firm. W przypadku działań marketingowych w internecie:
Uwypukla się brak ograniczeń geograficznych

  • Możesz dotrzeć do o wiele większej ilości osób
  • Są mniejsze koszty operacji i transakcji
  • Dostajesz szerokie możliwości badawcze i analityczne
  • Masz dostęp do danych w czasie rzeczywistym.

Poniżej opiszę kilka kluczowym aspektów w planowaniu strategii działań e-marketingowych (i nie tylko).

Analiza środowiska marketingowego

Mimo, iż opisujemy tu rolę internetu, to tak naprawdę w kwestii analizy należy podejść od najbardziej klasycznej strony. Pozwoli Ci to na o wiele lepsze zaplanowanie swojej strategii. W tym przypadku masz jednak o wiele większe możliwości niż były kiedyś: internet daje Ci dostęp do ogromnej ilości danych, a więc co za tym idzie – analiza jest o wiele bardziej konkretna i dokładna.
Makrośrodowisko
Tutaj najlepiej jest posłużyć się metodą PEST. Jeśli ktokolwiek z Was miał na studiach przedmiot taki jak „zarządzanie” lub pokrewne, to na pewno wie na czym to polega.

PEST

Wszystkie te segmenty są równie ważne m.in. dlatego, że:

  • Zjawiska i trendy we wszystkich segmentach mają zarówno krótkofalowy, jak i długofalowy wpływ na funkcjonowanie firm.
  • Wszystkie segmenty wzajemnie na siebie oddziałują.
  • Te same trendy mogą mieć odmienne znaczenie dla firm w ramach jednej branży lub rynku.
    Najważniejszym w analizie PEST to wyszczególnienie odpowiednich czynników dla każdego z 5 segmentów.

PESTT

Przy analizie każdego z trendów należy sobie zadać pytanie, jakie są szanse i zagrożenia dla mojego przedsiębiorstwa. Najlepiej będzie, jak przygotujesz sobie w tym celu odpowiednią tabelę. Na sam koniec pogrupuj wszystkie trendy wg. stopnia wpływu na Twoją działalność oraz ukaż, które trendy na siebie wzajemnie oddziałują (możesz zaznaczyć np. strzałkami). Pamiętaj o tym, żeby stworzoną analizę PEST co jakiś czas aktualizować.
Środowisko, w której prowadzona jest działalność
W tej analizie również można wyróżnić poszczególne segmenty. W sumie wymienię siedem, i mam nadzieję, że ta liczba rzeczywiście przyniesie Wam również szczęście.

  • Rynki

Musisz zanalizować, jakie są rozmiary, dynamika i rentowność rynku. Wymień również wszystkie trendy, oraz zagrożenia, jakie mogą z niego wynikać.

  • Klienci

Najlepiej przeanalizuj zachowania e-konsumentów. Bardzo polecam w tym celu zerknąć m.in. do książki „E-konsument w Europie”. Znajdziesz tam m.in. informacje o tym, jak wiele jest użytkowników internetu, z czego najczęściej korzystają, jakie są wg. Nich wady i zalety dokonywania np. e-zakupów, jaka jest charakterystyka e-konsumenta, do czego mają zaufanie. Oprócz tego dane na ten temat możesz również pozyskać z własnych statystyk znajdujących się np. na stronie internetowej. Prześledź jaki jest proces zakupowy, kim są Twoi aktualni klienci, jak podejmowane są decyzje o zakupie. Ważnym jest również, abyś wiedział, jak konsumenci oceniają Twoje produkty, usługi, czy też ogólny wizerunek Twojej firmy. W tym celu możesz np. postarać się zrobić ankietę i umieścić ją na stronie, czy też zachęcić w postaci wysłania newslettera do Twojej bazy mailingowej. Spytaj się m.in. co uważają za zalety i wady w Twojej działalności.

  • Konkurenci

Na początek określ, kim są Twoi konkurenci. Jakie są ich mocne i słabe strony? Jak wygląda ich strategia marketingowa? Jaki jest ich udział w rynku? Prześledź również, na czym Twoi konkurenci budują swój wizerunek. Z jakich narzędzi i technologii korzystają. Dowiedz się, co posiada Twój konkurent i zastanów się, czy Ty też to masz. Spróbuj również odnaleźć zasób strategii, z której w ogóle nie korzysta. Będziesz mógł zrobić z tego w przyszłości główny punkt, na którym będziesz budował swoją własną strategię.

  • Dystrybucja i Dealerzy

Zrób wpis różnych kanałów, przez które są dostarczane produkty klientom. Zastanów się, jaki jest ich poziom efektywności oraz co będzie się coraz bardziej rozwijać w najbliższym czasie.

  • Dostawcy

Odnajdź trendy wśród dostawców. Dowiedz się również, jaka jest dostępność wymaganych surowców. Dowiedz się kim mogą być Twoi dostawcy.

  • Usługodawcy i firmy marketingowe

Przeanalizuj, czy jesteś zadowolony z dotychczasowo korzystanych usług. Czy działania podjęte przez Twoich usługodawców są skuteczne? Dowiedz się również, jakie są koszty i dostępność poszczególnych rynków. Odnajdź współczesne trendy w swojej branży i dowiedz się, kto może Ci pomóc za nimi podążać.

  • Społeczeństwo

Zastanów się, które grupy społeczne mogą stanowić zagrożenie dla Twojej firmy, a które mogą wspomóc ją w rozwoju. Przeanalizuj, czy proces komunikacji z każda z tych grup jest skuteczny. Odtwórz swoje kroki i odnajdź zarówno zalety, jak i wady w budowaniu swojej relacji z daną społecznością.

Sytuacja e-marketingowa
Na tym etapie postaraj się dowiedzieć, jak ważną rolę odgrywa internet w związku z rozwojem Twojej firmy. Zastanów się nad obszarami internetu, które w skuteczny sposób mogą przyczynić się np. do budowania wizerunku Twojej marki. Sprawdź również, czy strategia działań e-marketingowych jest spójna z działalnością całej firmy. Przy analizie tego obszaru skup się głównie na trzech kwestiach:

  • Jakie są nowe technologie w branży?
  • Jak internet może się przysłużyć do osiągnięcia przez Ciebie przewagi konkurencyjnej?
  • Jakie są przewidywane trendy w branży e-marketingowej? Jak mogą się one posłużyć Twojej działalności?

Cała istota przeprowadzania tego typu analiz polega na wykonaniu dobrego researchu. Możesz się oczywiście zabrać za to sam, jednak jeśli uznasz, że nie masz wystarczającej ilości czasu, to zawsze możesz zlecić wykonanie tego komuś innemu. Pamiętaj, żeby wszystkie odnalezione informacje zapisać w jednym miejscu – możesz np. skorzystać z excela i wkleić linki do stron, z których korzystałeś. Bardzo często odnalezione artykuły przydają się w przyszłości.

Marka

Niezwykle istotną rzeczą w planowaniu strategii e-marketingowej jest to, aby była ona spójna z Twoją marką. Skup się na następujących obszarach:

Zadaj sobie pytanie, jak dotychczas budowałeś strategię swojej marki i czy była ona skuteczna. Zastanów się jak działania e-marketingowe mogą wspomóc budowanie Twojego wizerunku. Postaraj się, aby Twoja strategia działań e-marketignowych oddawała ideę Twojej marki.

Marketing Mix 3.0

Narzędzie to w swojej tradycyjnej postaci znacznie straciło na wartości – wiele marketingowców uważa tradycyjny marketing mix za niewystarczalny. Internet wpłynął niezwykle na koncepcję 5P zaproponowaną przez Kotlera, a zdaniem wielu osób – najbadziej na politykę cenową. Istnieje w końcu mnóstwo porównywarek cenowych, które w znacznym stopniu utrudniają firmom możliwości różnicowania cen.
Przy planowaniu strategii e-marketingowej warto jest wziąć mimo wszystko 5P pod uwagę, tylko w troszkę wzbogaconej formie. Można się również posłużyć koncepcją 7 P’s oraz 4 C’s, która pomaga wczuć się w role konsumenta.

marketing mix

częściowe opracowanie zrobione na podstawie tabeli Michała Dziekońskiego

Moim zdaniem najlepiej jest zastosować zarówno koncepcję 7 P’s, jak i 4 C’s. Pozwoli Ci to spojrzeć na te same rzeczy z nieco innej perspektywy, co w rezultacie może się przyczynić do o wiele lepiej dostosowanej strategii e-marketingowej.

11 kroków do stworzenia strategii

Pozwoliłam sobie wyróżnić jedenaście etapów w budowaniu swojej strategii marketingowej po tym, jak już zrobimy dokładną analizę, o której pisałam powyżej. To, co opisywałam ostatnio przyda Wam się niekwestionowanie w stworzeniu ostatecznej koncepcji. Pamiętaj, żeby nie ominąć żadnego punktu.

  •  Cele e-marketingowe

Wbrew pozorom, nie jest to takie proste jak się wydaje. Wiele osób popełnia już na tym etapie mnóstwo błędów – źle charakteryzuje to co chciałby osiągnąć w przyszłości, a w rezultacie stwierdza po określonym czasie, że jego cel nie został osiągnięty i traci motywację do dalszych działań. Moim zdaniem najbardziej skutecznym w tym celu okaże się skorzystanie z koncepcji SMARTER

Skonkretyzowany
Mierzalny
Atrakcyjny
Realny
Terminowy
Ekscytujący
Recorded(zapisany)

Pamiętaj o powyższych kryteriach, jaki powinien spełniać Twój cel, a zapewniam Cię, że nie będziesz rozczarowany w przyszłości.

  • Pozycjonowanie

Czyli zaprojektowanie takiego wizerunku oferty, jaki chcemy zbudować w głowach naszych konsumentów. Na tej podstawie tworzymy e-wizerunek, który budowany jest w szczególności na różnych wartościach naszej marki.

  • Produkt, usługa, oferta

Teraz powinieneś opisać bieżącą działalność firmy oraz produkty lub usługi. Pomoże Ci to w odnalezieniu mocnych i słabych stron Twojego biznesu. Na tym etapie podkreśl również podstawowe i dodane wartości Twojej usługi/produktu.

  • Ceny

Zestaw ze sobą swoje ostatnie kalkulacje cenowe razem z cenami konkurentów. Zastanów się, jak wyglądasz na ich tle i jak możesz dopasować do tego strategię działań e-marketingowych. Ustal również, jakie są czynniki wpływające na cenę Twoich towarów.

  • Model komunikacji

Zastanów się, przez jakie kanały będziesz się komunikował ze swoją społecznością, oraz jak Twoi klienci będą mogli udzielić informacji zwrotnej. Pamiętaj, że przy modelu komunikacji najważniejsze jest wybudowanie trwałej relacji z klientem. Przy modelu komunikacji miej świadomość tego, że najprawdopodobniej dla każdego dobranego kanału będziesz musiał stworzyć osobną strategię – e-mal marketing strategy, social media strategy itd.

  • Klienci

Na tym etapie tworzymy persony. Informacje o tym, jak powinna wyglądać dobrze stworzona persona, znajdziesz poniżej:

persona

Oczywiście nie musisz kończyć tylko na jednym profilu Twojego klienta. Możesz stworzyć kilku przedstawicieli Twoich klientów. Pamiętaj jednak, żeby nie robić czegoś dla wszystkich, bo wtedy tak naprawdę nie trafisz do nikogo.

  • Plan sprzedaży

Wyjaśnij, jak powinieneś prowadzić sprzedaż, żeby osiągnąć swoje cele. Opisz organizację dystrybucji, zakres obowiązków i odpowiedzialności.

  • Plan promocji

Najpierw określ ilość budżetu, jaki możesz użyć na przeprowadzenie działań w tym zakresie. Plan ten powinien obejmować reklamę, tworzenie wizerunku firmy, oraz inne formy promocji: wystawy, targi, webinaria itd. Musisz również określić metody kontroli rezultatów.

  • Budowanie lojalności e-klientów

Jak będziesz zachęcał e-klientów do ponownych zakupów? Jak będziesz starał się utrzymywać stały kontakt z klientami? Czy masz w planach jakieś programy lojalnościowe? Odpowiedź na wszystkie pytania i zastanów się przed tym dobrze, gdyż ten punkt jest jednym z najważniejszych.

  • Prognoza przepływu gotówki

Stwórz ją i aktualizuj najlepiej co miesiąc.

  • Pomiar efektywności

Wskaż pomiary, które będą określać skuteczność Twoich działań. Okazują się one kształtować model biznesowy firmy.

Mam nadzieję, że mój tekst przyda Ci się w przygotowaniu strategii e-marketingowej. Jeśli jednak masz jakieś pytania, albo chciał byś się dowiedzieć czegoś więcej na ten temat, czego nie poruszyłam w tekście – pisz śmiało na maila 🙂
Spodobał się post? Masz jakieś uwagi? Zostaw komentarz!

2 uwagi do wpisu “Planowanie strategii e-marketingowej

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s